Niet alles wat je leert, komt uit boeken

Elles Vink heeft net haar diploma Cultuurbegeleider behaald en is nu naast juf in groep 7 van NBS Teteringen ook cultuurspecialist binnen de stichting. Elles: “We laten onze leerlingen niet zomaar een tekening of creatief werkje maken, we geven ze een doel en dagen ze uit om out of the box te denken, ideeën uit te werken en richtingen te onderzoeken. Juist dat proces stimuleert de creatieve ontwikkeling, waar onze school op inzet. Wat ze leren komt niet alleen uit boeken, ze leren juist door te doen, voelen, ruiken en proeven!”

Piepschuim in alle hoeken en gaten

Elles vertelt hoe dat experimenteren er soms aan toegaat: “Vanmiddag ging het bij aardrijkskunde over vulkanen. Wat de leerlingen geleerd hadden, mochten ze op een creatieve manier gaan verwerken. Een aantal leerlingen had het idee om daarbij piepschuim te gebruiken.” Toen Elles even de klas uit moest, trof ze bij terugkeer een eruptie van schuimbolletjes aan in haar lokaal. “Alles zat onder. Tja, piepschuim netjes snijden moet je ook leren en dat mag gerust fout gaan. Het was echt een bende, maar stoppen is dan voor mij geen optie. De kinderen waren zo enthousiast bezig, hun tong hing naar buiten!”

Denken in oplossingen

Elles gaat met veel plezier naar haar werk: “Ik heb deze school 10 jaar geleden mee opgezet en daar ben ik heel trots op. En ook op de stichting ben ik trots. Nutsscholen Breda is een fijne werkgever. Mensen blijven hier niet voor niets zo lang plakken. Als je een goed idee hebt, wordt er hier altijd naar je geluisterd. En als het kán dan krijg je de ruimte om ermee aan de slag te gaan. Ze denken altijd in oplossingen en dagen jou ook uit om iets te ondernemen als ze denken dat je het kunt. Je krijgt hier dus volop kansen om jezelf te ontwikkelen!”

Elles Vink, groepsleerkracht en cultuurspecialist NBS Teteringen

Ook deze collega’s zijn nuts about werken bij Stichting Nutsscholen Breda!

“Samenwerken aan veelzijdige ontwikkeling”
Stichting Nutsscholen Breda
"Onze leerlingen ontplooien hun eigen talenten middels een goed ontwikkeld creatief vermogen."
“Onze leerlingen krijgen een veelzijdige brede ontwikkeling waardoor ze in staat zijn om een leven lang te blijven leren vanuit een onderzoekende en creërende houding.”
“Onze leerlingen beschikken over een stevige kennisbasis doordat ze een doordacht kennisaanbod krijgen dat aansluit bij hun individuele mogelijkheden.”
“Onze leerlingen werken goed samen op basis van gelijkheid en respect.”